Salgs- og leveringsbetingelser – Forbrugere
Indholdsfortegnelse
1. Standardbetingelser
2. Forsikring
3. Tilbudssummen
I tilbuddet er alle beløb både angivet som eksklusive moms og som inklusive moms.
Indeksregulering af tilbudssummen sker efter 12 måneder og i overensstemmelse med AB18, § 34.
Udover den faste pris skal der ydes HH Installation ApS godtgørelse for udgiftsforøgelse forårsaget af pålæg fra staten og ekstraordinære prisstigninger, jf. Bygge- og Boligstyrelsens cirkulære af 10. oktober 1991 om pris og tid, § 8 og § 9.
Eventuelle ekstra arbejder og materialer uden for tilbuddet faktureres til gældende dagspriser
4. Betaling
5. Mangler og reklamation
Kunden er straks ved levering eller afsluttet opgave forpligtet til at foretage undersøgelse af leverancen/det udførte arbejde med henblik på konstatering af mangler eller synlige fejl. Reklamation herover skal ske skriftligt inden 8 dage fra levering eller fra tidspunktet, hvor manglen er eller burde være opdaget. I modsat fald er kunden afskåret fra senere at gøre sådanne mangler gældende.
HH Installation ApS forpligter sig til inden for en periode på 24 måneder regnet fra leveringsdagen at afhjælpe opgaver eller leverancer, der er mangelfuldt udført på grund af fejl i udførelse, konstruktion, materiale eller fremstilling. Sådan afhjælpning sker efter HH Installation ApS’ valg ved reparation eller omlevering. HH Installation ApS afgør således i hvilket omfang afhjælpning skal foretages.
Kunden kan ikke udover ovennævnte gøre andre beføjelser gældende mod HH Installation ApS som følge af mangler. HH Installation ApS’ mangelsansvar er beløbsmæssigt begrænset til fakturabeløbet.
6. Garanti for materialeegenskaber
7. Bygherreleverance
8. Ansvar
HH Installation ApS er erstatningsansvarlig efter dansk rets almindelige regler – dog med nedenstående undtagelser. HH Installation ApS er således kun ansvarlig for personskade og tingsskader, hvis det bevises, at skaden skyldes fejl eller forsømmelse begået af HH Installation ApS eller andre, som HH Installation ApS har ansvaret for.
HH Installation ApS er under ingen omstændigheder, hverken i forbindelse med forsinkelse, mangler, produktansvar eller på anden vis, ansvarlig for indirekte tab, og andre økonomiske konsekvenstab, herunder dagbøder, driftstab, tidstab eller avancetab.
I den udstrækning HH Installation ApS måtte blive pålagt ansvar over for tredjemand, er kunden forpligtet til at holde HH Installation ApS skadesløs.
HH Installation ApS’ ansvar, herunder i medfør af AB 18 § 53, stk. 1, er begrænset til 1 million kr. pr. skade, dog maksimalt 15 mio. kr. pr. år.
9. Forhold under udførelse af arbejdet
Det forudsættes, at HH Installation ApS kan arbejde uhindret og kontinuerligt inden for normal arbejdstid i henhold til gensidig aftalt detailtidsplan.
Vejrligsbestemte vinterforanstaltninger betles som ekstraarbejder. Afviser bygherren at betale, har HH Installation ApS ret til tidsfristforlængelse. Ved arbejde omfattet af vinterbekendtgørelsen har HH Installation ApS tillige ret til betaling af stilstandsomkostninger.
10. Force Majeure
11. Lovvalg og værneting
Enhver uoverensstemmelse om forhold omfattet af nærværende salgs- og leveringsbetingelser skal behandles i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler.
Enhver uoverensstemmelse skal søges løst ved forhandling eller konfliktmægling. Ved konfliktmægling betaler hver part halvdelen af udgiften til konfliktmægleren, der udpeges af Mediationsinstituttet.
Uanset det i AB18 anførte, skal eventuelle retslige skridt indledes ved HH Installation ApS’ hjemting – Retten i Næstved.